Miten selvittää lasten riitoja keskustelemalla?

Miten selvittää lasten riitoja keskustelemalla?

Kesälomareissua on suunniteltu jo pitkään ja koko perhe on innoissaan. Vihdoinkin mahdollisuus päästää irti arjesta ja viettää rentoa mukavaa aikaa yhdessä perheen kesken. Lähtö on jo edessä ja matkatavarat kasassa, kun lastenhuoneesta alkaa kuulua huutoa ja itkua. Ensimmäinen ajatuksesi on: “eikä, mitä nyt taas!?”. Ärtymys alkaa hiipiä mieleesi ja tunteet nousevat pintaan. Turhauttaa, kun on suunniteltu kiva reissu ja matka alkaa riitelyllä.

 

Lapset kinaavat, yksi lapsista itkee, toinen on jo ehtinyt lyödä. Matkalla eteisestä lastenhuoneeseen tajuat, että suunnitellusta lähtöajasta ollaan jo myöhässä ja stressitasosi nousevat kohinalla. Et ehkä ole tässä tilassa parhaimmillasi selvittelemään jälkikasvusi välejä. Kaikki tietävät, että riidat kuuluvat asiaan, mutta silti ne voivat tuntua aina yhtä ärsyttäviltä.

 

Tässä kohdassa on hyvä aika pysähtyä, ottaa pari syvää henkäystä tai vaikkapa pikainen STOP-harjoitus, josta olen kirjoittanut tarkemmin täällä.

 

Riitojen selvittely opettaa lapselle tunnetaitoja

 

Riitojen selvittely on yksi parhaista tilanteista opettaa lapselle tunnetaitoja, itsesäätelyä, ongelmanratkaisua ja vastuun ottamista. Esittelenkin tässä nyt hyväksi havaitun menettelytavan, joka toimii useimmissa riitatilanteissa.

 

Pohdi, onko sillä matkan kannalta merkitystä, että lähdetäänkö matkaan suunnitellun aikataulun mukaan, vai haittaako jos matka viivästyy puolella tunnilla. Toki jos matkaan lähdetään vaikkapa lentokoneella tai laivalla, on tärkeää olla paikan päällä sovittuna ajankohtana. Mutta jos matkanne aikataulu ei ole riippuvainen julkisten kulkuneuvojen aikatauluista, olisiko mahdollista ottaa aikalisä, keskustella, sopia riidat ja lähteä sitten vasta matkaan, kun tilanne on rauhoittunut?

 

Miten selvittää lasten riitoja keskustelemalla?

 

Ota käteen joku pieni esine, vaikkapa pehmolelu, kivi, muki, penaali, tms. Tämä esine toimii niin, että se, kenellä esine on kädessä saa puhua ja muut kuuntelevat hiljaa ja tarkkaavaisesti. Näin lapsi oppii odottamaan vuoroaan, kuuntelemaan ja huomioimaan myös toisen osapuolen näkökulman. Tony Dunderfelt esittelee tämän tekniikan kirjassaan Kuuntele ja tule kuulluksi (2015) ns. “kivikeskusteluna”. Alla olevaa keskustelumallia olen kuitenkin itse käyttänyt jo useamman vuoden ajan myös oppilaiden riitojen selvittelyyn koulussa.

 

1. Istukaa alas esim. keittiön pöydän ääreen. Ota esine käteesi ja kerro lapsille, että tarkoitus on käydä rauhallinen keskustelu niin, että jokainen saa vuorollaan puhua. Se, jolla on esine kädessään saa puhua rauhassa loppuun keskeytyksettä. Puheenvuoroa voi pyytää vaikkapa viittaamalla.

2. Pyydä jotakuta osapuolista kertomaan koko tilanne mahdollisimman kattavasti. Pyydä häntä kertomaan mahdollisimman rehellisesti myös, mitä on itse tehnyt. Muut kuuntelevat tarkkaavaisesti.

3. Kun kertoja on lopettanut, pyydä häntä ojentamaan esine takaisin sinulle ja kysy, onko jollakin vielä lisättävää. Ojenna esine sitä pyytävälle. 

4. Kun tapaus on käyty kokonaisuudessaan läpi ja sinulla on hyvä näkemys siitä, mitä on tapahtunut, pyydä osapuolia kertomaan omista tuntemuksistaan (esim. miltä tuntui, kun pikkusiskosi rikkoi Lego-autosi?).

5. Tunteista kertomisen jälkeen pyydä osapuolia pohtimaan, mitä olisivat voineet tehdä toisin ja missä vaiheessa. Yleensä tässä vaiheessa lapset jo huomaavat, etteivät välttämättä itsekään ole toimineet ihan sillä parhaalla mahdollisella tavalla.

6. Kysy vielä, miten kannattaisi toimia seuraavan kerran, kun tulee samanlainen tilanne vastaan.

7. Lopuksi kysy, mitä kannattaisi tehdä nyt. Yleensä lapset tässä vaiheessa sanovat, että pitäisi pyytää anteeksi. Anteeksipyynnössä on tärkeää, että jokainen osapuoli pyytää anteeksi katsomalla toista silmiin ja kertomalla myös, mitä pyytää anteeksi. Jos mahdollista, voidaan tehdä myös lupaukset, ettei toimita enää samalla tavalla. On myös tärkeää, että anteeksipyynnön vastaanottaja ottaa sen vastaan. Useimmiten kullakin osapuolella on jotakin anteeksipyydettävää.

8. Tämän jälkeen on vielä hyvä käydä läpi tämän hetkiset tuntemukset ja varmistaa, että kaikille jäi edes kohtuullisen hyvä mieli ja että asian voi jättää taakse. Lapset voivat myös kertoa, mitä ovat oppineet tästä tilanteesta.

 

Miten selvittää lasten riitoja keskustelemalla?

Miten selvittää lasten riitoja keskustelemalla?

 

Kun tämä toimintamalli on käyty läpi, jokainen osapuoli on tullut kuulluksi ja mitä todennäköisemmin matka voi alkaa rauhallisemmissa merkeissä. Lapset oppivat ja hyväksyvät tämän toimintamallin todella nopeasti, koska he kokevat tulleensa kuulluiksi ja ymmärretyiksi. Samalla he ovat oppineet erittäin tärkeitä taitoja konfliktien selvittämiseen. Lupaan, että keskusteluun mennyt aika tulee korvatuksi hyvällä mielellä, uusilla taidoilla ja onnistuneella matkan aloituksella.

 

Minkälaisia riitojenselvittelykeinoja teidän perheessänne on? Pistä jakoon toimivat konstit. Kerätään näin hyvää vinkkipankkia meille kaikille kokeiltavaksi!

 

Hauskoja kesälomareissuja!

 

-Sannis

 


Lähteet:

Dunderfelt, T. Kuuntele ja tule kuulluksi, Kauppakamari, 2015

Please follow and like us:
error

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *