fbpx

Tässä blogikirjoituksessa haluan kertoa sinulle, mitä tehdä, kun suunnitelmat muuttuvat yhtäkkisesti lapsiperheessä, oma vaivalla järjestetty aikasi valuu sormien välistä ja ärsyttää niin paljon, että tekisi vain mieli vetää kunnon itkupotkuraivarit. 

Vielä vaikeammalta tuntuu toimia johdonmukaisesti, omia tunteita halliten, kun suunnitelmat muuttuvat lapsen raivokohtauksen vuoksi. Tuntuu niin epäreilulta, että tekisi mieli luovuttaa. 

Pyydän sinua kysymään itseltäsi kolme asiaa, jotka auttavat sinua pääsemään yli näistä vaikeista tilanteista sekä kehittämään näkökulmanottokykyäsi, joka on yksi 24 luonteenvahvuudesta. Voit lukea luonteenvahvuuksista tarkemmin täältä.

Voit ottaa nämä kysymykset  käyttöön myös lapsesi kanssa silloin, kun lapsen on vaikea säädellä omia reaktioitaan.

Juttu jatkuu kuvan alla…

https://www.tietoisuustaitoja.fi/lapsen-ja-aikuisen-mindfulness-kurssi-tietoa

Edellisessä blogipostauksessani Uuden vuoden kirje sinulle, erityislapsen vanhemmalle puhuin siitä, miten tärkeää on välillä myös laittaa itsensä ykkössijalle, huolehtia omasta hyvinvoinnista ja ottaa omaa aikaa, vaikka se olisi vaikeaa niin ajankäytön kuin lapsen tarpeidenkin kannalta. On kuitenkin äärimmäisen tärkeää ja niin oman kuin lapsenkin edun mukaista, että me vanhemmat pidämme huolta itsestämme. 

Käy ihmeessä lukemassa artikkeli täältä. Se on muuten kaikista luetuin artikkelini.

Välillä kuitenkin vaivalla tekemämme suunnitelmat muuttuvat, kuten seuraavassa tarinassa… Kuvitellaanpa, että olet päättänyt toimia kuten kirjeessä kerroin. Olet päättänyt ottaa omaa aikaa itsellesi. Olet suunnitellut mukavan viikonlopun ystäviesi kanssa. Viikonloppuun kuuluu parin tunnin rentouttava kylpyläkäynti, kuumakivihierontaa, kasvohoitoa, maistuva illallinen kaikessa rauhassa ystävien kanssa ilman keskeytyksiä ja hotelliyö yksin omassa hotellihuoneessa herätäksesi seuraavaan aamuun valmiiksi katetulle aamiaiselle. 

Kuulostaa ihanalta, eikö vain? 

Olet suunnitellut reissua ystäviesi kanssa useiden viikkojen ajan ja olette joutuneet siirtämään sitä jo kerran aiemmin. Nyt kuitenkin kaikki on valmiina. Enää pari päivää ja saat hengähtää. Perjantai-iltana istut jo autossa matkalla viikonlopun kylpylälomalle ystäviesi kanssa.

Kun suunnitelmat muuttuvat lennossa

Perjantaina iltapäivällä saat puhelun lapsesi opettajalta. Opettaja kertoo, että lapsesi on joutunut tappeluun välitunnilla. Välituntivalvoja on mennyt väliin ja saanut itsekin potkun reiteensä, lapsesi on viety sisälle ja otettu kiinnipitoon. Vielä on epäselvää, mitä on tapahtunut ja mistä tappelu on saanut alkunsa. 

Joudut kuitenkin jättämään työsi kesken ja lähtemään koululle. Ajaessasi työpaikalta koululle päässäsi ja kehossasi risteilee erilaisia, hyvin ristiriitaisia ajatuksia ja tunteita. Mitä on tapahtunut? Miksi juuri tänään? Onko lapsella kaikki hyvin? Minun pitää perua kylpyläreissuni. Miksi ne eivät vahdi lapsia tarpeeksi siellä koulussa? Kukakohan se toinen lapsi oli? Tuleekohan tästä lastensuojeluilmoitus? Ne varmaan koulussa ajattelevat, että olen huono vanhempi? HELVETTI! Itkettää. Suututtaa. Raivostuttaa. Mä en jaksa enää, tää loma oli mun henkireikä. Mitä mä nyt teen? Tajuat, että viikonlopun suunnitelmat muuttuvat.

Rintaa puristaa, kyyneleet valuvat poskille, puret hammasta, kurkussa tuntuu iso möykky…

Sinun on pakko pysähtyä hetkeksi bussipysäkille, jotta saat kasattua itsesi uudelleen ja jatkettua matkaa. Samalla laitat viestin ystävillesi, että joudut perumaan kauan odotetun reissun. 

Huomaat, että sinun on saatava mielesi ja kehosi rauhoitettua, ennen kuin kohtaan lapsesi ja päätät ottaa hetken aikaa itsellesi juuri nyt, ennen kuin menet koululle. Vedät muutaman syvän hengähdyksen sisään ja ulos ja keskityt siihen, miten kehosi rauhoittuu hieman jokaisella hengähdyksellä. Nyt on aika kysyä itseltäsi nämä kolme kysymystä: 

  • Mikä on pahin mahdollinen lopputulos?
  • Mikä on paras mahdollinen lopputulos?
  • Mikä on todennäköisin lopputulos?

Mikä on pahin mahdollinen lopputulos?

Tämä on se kysymys, johon katastrofiajatteluun erikoistunut mielemme pyrkii koko ajan saamaan vastauksia. Anna sille hetki huomiota ja mieti, mikä voisi olla pahin mahdollinen lopputulos.

Lapsi on riehunut niin kovasti, että on satuttanut pahasti toista lasta ja itseään, ehkä myös opettajia. Häntä ei saada rauhoitettua. Lapsen ei anneta kertoa, miten tilanne todellisuudessa eteni tähän pisteeseen ja miksi hän suuttui. 

Opettajat tekevät lastensuojeluilmoituksen ja lapsi otetaan kiireellisesti huostaan. Ystäväsi suuttuvat sinulle eivätkä enää ikinä pyydä sinua mihinkään… Tähän voisi lisätä vielä vaikka mitä, ehkä olet jo kuvitellut tilanteen paljon pidemmälle… 

Nyt olet saanut annettua katastrofeista nauttivalle mielellesi huomiota. Lohduttavaa on kuitenkin se, että hyvin harvoin tämä kaikista pahin lopputulos toteutuu, vaikka mielemme yrittää sitä kovasti meille tuputtaa.

Mikä on paras mahdollinen lopputulos?

Jotta saamme aivojamme vähän ravisteltua, on aika kääntää ajatus täysin päinvastaisille reiteille. Mieti nyt, mikä olisi paras mahdollinen lopputulos? 

Kaikki tämä on ollut vain pahaa unta ja oikeasti istut jo junassa matkalla kylpylälomalle ystäviesi kanssa. Olit vain hetkeksi torkahtanut. Olit odottanut tätä reissua niin kauan, että kun se on nyt oikeasti toteutumassa, mielesi yrittää estää sinua nauttimasta siitä.

Pian pääset rentoutumaan kylpylässä, syömään illallista rauhassa ystäviesi kanssa ja nukkumaan puhtaissa hotellin lakanoissa. 

Valitettavasti tiedämme jo, että tämäkään lopputulos ei ole se oikea. Tähän kysymykseen vastaamalla sait ehkä kuitenkin rauhoitettua aivoissasi olevaa mantelitumaketta, joka hälyttää sinua vaaroista ja pistää sinut taistelemaan tai pakenemaan. Nyt aivosi ja mielesi ovat vastaanottavaisempia uusille näkökulmille. 

Lue myös: Tunnetaidot auttavat sammuttamaan mantelitumakkeen

suunnitelmat muuttuvat 2

Mikä on todennäköisin lopputulos?

Viimeinen, ja se kaikkein tärkein kysymys on, mikä on kaikkein todennäköisin lopputulos. Nyt kun olet antanut mielellesi huomiota ja olet saanut sen rauhoittumaan, on aika miettiä, mikä on se kaikkein todennäköisin lopputulos.

Lapsesi on jo rauhoittunut sen verran, että hänestä ei enää pidetä kiinni. Hän on väsynyt, mutta rauhallinen ja pystyy pikkuhiljaa käsittelemään tapahtunutta. Tilanteesta on selvitty mustelmilla, eikä sen vakavampaa ole tapahtunut. Asiasta seuraa toki keskusteluita toisen lapsen ja hänen perheensä sekä opettajien kanssa. Ehkä myös lastensuojelu ja hoitotaho on mukana. 

Sinä ja ystäväsi olette pahoillanne loman peruuntumisesta, mutta onneksenne olette olleet kaukaa viisaita ja teillä on joustava varaus ja pystytte muuttamaan hotellivaraustanne vielä näin viime tipassakin. 

Käynnistät auton, ajat koululle ja huomaat, että kuvittelemasi todennäköisin lopputulos on aika lähellä todellisuutta. Päätätte yhdessä opettajan kanssa, että lähdet kotiin lapsesi kanssa ja palaatte asiaan maanantaina, kun tilanne on rauhoittunut. Myös toisen lapsen vanhemmat ovat tyytyväisiä tähän ratkaisuun. 

Kun pääsette kotiin keksitte, että kun nyt tilanne on tämä ja olette kaksin kotona, voitte käyttää ajan hyödyksi ja tehdä jotakin mukavaa ihan vain kahden kesken. Päätätte tilata pizzaa ja katsoa elokuvan sohvalla makoillen. Teillä on mukava ja rauhallinen ilta.

Nämä kolme kysymystä auttoivat sinut eteenpäin todella vaikeasta tunnetilasta, jossa ajatukset, tunteet ja kehontuntemukset olivat ottamassa vallan. Vastausten pohtiminen auttoi sinua kehittämään näkökulmanottokykyäsi, joka taas puolestaan auttoi sinua tekemään viisaampia ratkaisuja ja keskittymään tähän hetkeen sekä siihen, mikä auttaisi sinua ja lastasi parhaiten juuri nyt. Näkökulmanottokyky auttoi sinua ja lastasi viettämään mukavan ja rauhallisen illan ja nauttimaan yhteisestä ajasta. 

Näkökulmanottokyky luonteenvahvuutena

Ne ihmiset, joiden luonteenvahvuuksiin kuuluu näkökulmanottokyky, eivät jää jumiin pieniin yksityiskohtiin vaan ymmärtävät, että kaikki ajatukset, tunteet ja tilanteet ovat osa suurempaa mittakaavaa. He osaavat tarkastella erilaisia vaihtoehtoja ja miettiä, mikä olisi paras vaihtoehto kuhunkin tilanteeseen. 

Henkilöitä, joilla on hyvä näkökulmanottokyky, pidetään usein viisaina, hyvinä keskustelijoina ja heiltä tullaan usein kysymään mielipiteitä erilaisissa päätöksenteon vaiheissa, koska heillä on kyky punnita erilaisia vaihtoehtoja mielessään. He ovat myös hyviä keksimään uusia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin. 

Näkökulmanottokyky kuuluu viisauden hyveeseen Via Character luonteenvahvuusluokituksessa. Viisaus kuvaa vahvuuksia, jotka auttavat keräämään ja käyttämään tietoa. Muut samaan luokkaan kuuluvat luonteenvahvuudet ovat luovuus, uteliaisuus, arviointikyky ja oppimisen ilo.

Koska lapset oppivat meidän aikuisen esimerkistä, pohdi, onko näkökulmanottokyky sinun luonteenvahvuutesi.

  • Onko sinun helppo asettua toisen ihmisen asemaan?
  • Pystytkö muuttamaan helposti mielipidettäsi tai ajattelutapaasi jos joku toinen osaa perustella kantansa hyvin?
  • Keskusteletko mielelläsi asioista eri tavalla ajattelevien ihmisten kanssa?
  • Kysytäänkö sinulta usein neuvoa tai mielipidettä?
  • Oletko hyvä keksimään uudenlaisia ratkaisuja?
  • Kykenetkö tekemään  kompromisseja?

Näin tuet lapsesi näkökulmanottokykyä

  • Keskustele paljon lapsesi kanssa erilaisista asioista.
  • Kun lapsi kyselee sinulta asioita, vastaa hänelle mahdollisimman monipuolisesti.
  • Jos lapsella on taipumusta reagoida voimakkaasti, opeta hänelle tämä kolmen kysymyksen tekniikka: 
    • 1. Mikä on pahin mahdollinen lopputulos?
    • 2. Mikä on paras mahdollinen lopputulos?
    • 3. Mikä on todennäköisin lopputulos?
  • Pyydä lastasi neuvomaan sinua asioissa, joita hän osaa, mutta sinä et (jossakin pelissä, leikissä, tms.)

Tiesitkö, että mindfulness eli tietoisuustaidot auttavat myös kehittämään näkökulmanottokykyä?

Mindfulnessin avulla tulemme tietoisemmiksi omista tunteistamme, ajatuksistamme ja kehontuntemuksistamme. Tietoisuus itsestämme auttaa meitä hyväksymään paremmin sen, mitä meissä tapahtuu ja sitä kautta meidän on helpompi reagoida tilanteen vaatimalla tavalla. Tietoisuustaidot tekevät siis tilaa tunteen ja reaktion väliin jättäen meille aikaa tehdä parempia valintoja.

Lue lisää Lapsen ja aikuisen yhteisestä tietoisuustaitokurssista ja ilmoittaudu mukaan klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

https://www.tietoisuustaitoja.fi/lapsen-ja-aikuisen-mindfulness-kurssi-tietoa

Lue myös:

Kun lastesi arviointikyky kasvaa, maailmasta tulee parempi paikka elää

Uuden vuoden kirje sinulle, erityislapsen vanhemmalle

Rakkauden mikrohetket lapsesi kanssa luovat hyvinvointia ja parantavat tunnetaitoja

Mindfulness auttaa kehittämään lapsen tunnetaitoja

Lähteet:

https://www.viacharacter.org/character-strengths/perspective

https://www.viacharacter.org/topics/articles/3-questions-to-help-you-exercise-your-strength-of-perspective

Tykkää ja jaa somessa